
I dag markerer Enida en ny milepæl: Vi har nå gått over til å bruke Tilko – den nasjonale løsningen for koordinering av tilknytningssaker over 1 megawatt.
Dette betyr at alle nye, større tilknytningssøknader nå håndteres gjennom én felles plattform.
Tilko gir oss en mer strukturert og oversiktlig prosess for å håndtere store tilknytningssaker. Vi får bedre oversikt, tydeligere dokumentasjon og et bedre grunnlag for koordinering med både kunder og øvrige nettnivåer, sier avdelingsleder Karl-Einar Svendsen i Enida.
Tilko er utviklet av teknologiselskapet ElBits, i samarbeid med norske nettselskaper. Løsningen skal bidra til bedre etterlevelse av regelverk, enklere samhandling og økt innsikt i faktisk etterspørsel etter nettkapasitet.
Når flere nettselskaper tar Tilko i bruk, får vi et mer sammenhengende og datadrevet kraftsystem. Det gir gevinster for både aktørene i nettet og samfunnet som helhet, sier Karl-Einar Svendsen i Enida.
Innføringen av Tilko er et viktig steg i energimostillingen, og et bidrag til mer effektiv ressursbruk og bedre informasjonsflyt på tvers av nettnivåer. For Enida betyr dette også bedre støtte i en arbeidshverdag preget av økt etterspørsel, kompleksitet og samfunnsforventninger.
For mer informasjon, kontakt:
Karl-Einar Svendsen
Avdelingsleder Plan og Prosjekt, Enida